Hullámvasút – egy kicsit skizo fiú naplója
2014.10.02 14:58Egy fikciós karakterrel indított kampányt a TASZ megbízásából a mentális betegekkel szembeni előítéletek csökkentése érdekében az X Kommunikációs Ügynökség. Bálintot, a főhőst Mészáros Béla, a Katona József színház művésze személyesíti meg. A video-blog készítői a sorozat előkészítésének hónapjaiban számos mentális betegséggel küzdő emberrel, hozzátartozókkal, szociális munkásokkal, és pszichiáterekkel beszélgettek a hitelesség érdekében.
A „Hullámvasút – egy kicsit skizo fiú naplója” a Facebookon követhető, az első videófilmet néhány nap alatt már több, mint ötezren nézték meg a YouTube-on.
Varró Szilvia két éve hozta létre az XKK-t, 16 évnyi újságírói munka után. Többek között a Magyar Narancsban és a Népszabadságban publikált, 2010-ben oknyomozó írásaiért Pulitzer Díjat kapott. Az XKK a társadalmi ügyek ügynöksége. Azért jött létre, hogy fontos társadalmi problémák megoldásához járuljon hozzá, a kommunikáció eszközeivel. Több nagyhatású kampányon vannak már túl: roma-ügyekben; az otthonszülés kérdésében; az oktatáspolitikáról hallaták a hangjukat és értek el jelentős sajtóvisszhangot.
Az anti-stigma kampányokkal kapcsolatban a pszichiátriai szakmán belül is többféle nézet létezik.
A „kicsit skizo fiú naplóját” egy levelezőlistán így kommentálta egy szakember: „Varró Szilvi és csapata nagyon ígéretes munkája. Általában nem vagyok híve az anti-stigma kampányoknak. Szerintem a többségük inkább erősíti, mintsem csökkentené a stigmatizációt. A kampányok többsége ráadásul a szakemberek szemszögéből készül, tünetekre, figyelmeztető jelekre vagy éppen emberi jogi mantrákra építve kerekít hétköznapi életekből (…) szakszövegeket.
Ez a film és a hozzá kapcsolódó Facebook-oldal azért ígéretes mert a szubjektív átélés, az élmény, a személyes tapasztalat szemszögéből közelít a mentális problémákhoz, hétköznapi kontextusba helyezve mindazt, amit a "bolondság" jelent."
———
Vissza